7 november 2013

målning


Nu är innertaken och taklisterna i bottenvåningen äntligen färdig målade. Efter fyra strykningar med linolje färg har det blivit tillräckligt täckande. Torktiden har varit ganska lång mellan varje strykning vilket är typiskt för linolja, men resultatet är  snyggt så det är väntan värt. 


I köket har snickaren påbörjat byggandet av köket så sakterligen. Väggarna, som är lerklinade, har dess för innan strukits med ofärgad äggoljetempera. Förhoppningsvis blir kliningen mindre sugande och målningen jämnare när den pigmenterade temperan ska strykas på. Temperafärgen passar pga sin hårda yta i rum där det kommer att bli en hel del fukt så som i kök och badrum vilket jag har tagit fasta på. Recept på äggoljetempera finns här. Jag har använt mig av ekologiska ägg först och främst eftersom jag föreställer mig att det ger en bättre kvalitet och vackrare färg.